SKŁADNIKI PROCESU PLANOWANIA

 

      O ile planowanie to proces trudny tak można rozdzielić go na 7 składników, które w znaczny sposób ułatwią jego  przejście. Każdy składnik jest ważny, żadnego nie należy pomijać. To też modyfikacja kolejności również może nie dać dobrych efektów. Planować można wedle uznania, jednakże po coś jest kolejność – i powinniśmy się jej trzymać przynajmniej na początku drogi z tym procesem. Gdy już będziemy wprawionymi wyjadaczami, kolejność wejdzie nam w krew i nawet nie pomyślimy o jej zmianie.

 

7 SKŁADNIKÓW:

  1. Projektowanie Planu
  2. Analizuj
  3. Określ Działanie
  4. Szacowanie
  5. Tworzenie Harmonogramu
  6. Ryzyko! – Analiza Ryzyka
  7. Kompletowanie Planu

 

 

Projektowanie Planu

Żeby cokolwiek otrzymać musimy stworzyć PROJEKT. Bez planu wszystkie działania spalą na panewce. Plan jest dla nas jak kręgosłup, który trzyma wszystkie działania w ładzie i składzie . Umożliwia utrzymanie porządku w działaniach i daje nam ogólny zarys. Jeśli ktoś uważa ze można plan mieć w głowie i być tak samo efektownym – to myli się i to bardzo !

 

Analiza

Kiedy już mamy plan, możemy zabrać się za analizę. Czy analizowanie jest potrzebne? Myślę że nawet niezbędne – bez analizy nie dowiesz się co ma prawo bytu, co jest obecnie najbardziej korzystną opcją czy co wykorzystać aby być zawsze o krok przed konkurencją.

 

Określenie  Działania

Kiedy nakreślimy plan, przeanalizujemy wszystkie za i przeciw – określamy w jakim kierunku ma podążać nasze działanie. Przy czym nie oznacza to, że nasze działania muszą być sztywno spisane od początku do końca. Musimy pozwolić  sobie na  elastyczność  ich wykonywanie bo w innym wypadku cały proces nie dojdzie do skutku. Zmiany, poprawki zawsze będą wchodziły w grę, gdyż w trakcie wykonywania czynności zawsze/często okazuje się, że nieprzewidziane sprawy były ważniejsze .Postępujmy  w myśl reguły 60/20/20

 

Szacowanie

Równie ważny składnik, jak i poprzednie. Musimy posiąść umiejętność szacowania i nie tylko w tym czego chcemy dokonać, osiągnąć ale we wszystkim czym się zajmujemy. Umiejętność szacunku zawsze pomaga w lepszym określeniu końcowego efektu. A więc pochylmy się nad możliwym szacunku czasu danej czynności, i jej przydatności dla dalszego działania. Chodź dla niektórych szacowanie bywa bzdurną, niepotrzebną sprawą  tyle w przyszłości widzimy jak dużo skorzystaliśmy z momentu poświęconego na ten etap.

 

Tworzenie Harmonogramu

Niezbędny składnik w procesie o tyle, że dzięki niemu mamy na skinienie palca całe działanie przed oczami. To właśnie harmonogram znacznie ułatwia nam kontynuację działania , wiemy co robić krok po kroku, w jakim czasie , z kim , dlaczego i po co. Już ! Harmonogram czasem ulega delikatnej modyfikacji ale całość daje ogólny zarys planowania.

Analiza Ryzyka

Ryzyko – jest zawsze!

Niektórzy twierdzą, że bez RYZYKA nie ma zabawy lub kto nie RYZYKUJE nie pije szampana . I prawdopodobnie mają rację, jednak aby ryzyko się opłaciło dobrze jest wiedzieć jakie ryzyko może wystąpić.  Przeanalizowanie możliwych kłopotów może zminimalizować frustrację i stres w trakcie działania.

Kompletowanie Planu

Tu dopiero zaczyna się bałagan.  Przy zbieraniu wszystkiego do tzw. kupy musimy być bardzo uważni, pilnować możliwych pułapek, unikać przekładania, unikania działania. Należy skompletować wszystkie składniki i od razu przystąpić do działania w innym razie planowana sprawa odwlecze się w czasie.

Zresztą sami zobaczycie jak coś zaplanujecie i odłożycie działanie bo natrafi się coś innego na drodze!

 

7 składników

7 składników – dla jednych mało, dla innych aż za dużo. Trzeba włożyć trochę pracy aby „coś” zaplanować  ale najfajniejsza i najbardziej fascynująca  jest właśnie ta droga do celu a nie sam cel.

Wszyscy zawsze skupiają się na tym jak to będzie jak już coś zrobimy, a pomyślcie ile mądrości daje wam cały ten czas tworzenia i dążenia do celu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *