zarządzanie czasem, czas, planowanie, plor,

Aby realizować więcej w ciągu dnia należy priorytetyzować swoje działania w tym pomoże metoda ABCDE.

Metoda ABCDE

Jeśli chcesz wykonać więcej i szybciej trzeba przyłożyć się do:

po pierwsze – zaplanowania

po drugie – ustalenia priorytetów

SKUTECZNE NARZĘDZIE USTALANIA PRIORYTETÓW ⇒METODA ABCDE

KONCENTRACJA – to kluczowy czynnik w wykonywaniu danej czynności. Twoja energia powinna skupiać się w jednym miejscu.( np.: na danym zadaniu). Tylko w ten sposób zostanie ono wykonane, poprawnie, szybko i bez potknięć.

Jak zastosować metodę ABCDE?

Aby rozpocząć trzeba posiadać listę wszystkich zadań do wykonania. Oczywiście listy nie zapisujemy w pamięci, tylko na kartce!

Kiedy już wiesz jakie rzeczy do wykonania planujesz na dany dzień zastanów się co jest dla ciebie najważniejsze! Do tego może ci się przydać priorytetyzacja.

PRIORYTETYZACJA – działanie mające na celu ustalenie danej czynności, przedsięwzięcia. Wymaga abyś określił co jest dla ciebie najważniejsze. Priorytetyzacja zmierza do usystematyzowania wszystkich twoich działań pod kątem wartości – od projektów mega ważnych do działań o jakości najniższej.

 

Teraz ustal jak twoje zadanie określisz  wg, poniższych liter:

A – bardzo ważne

B – zadanie warte zrobienia

C – przyjemne zadania

D – coś do delegowania

E – zadania nieistotne – /można je całkowicie wyeliminować/

 

A – Zadania kluczowe, strategiczne. Nie wykonanie tych czynności wiąże  się z konsekwencjami. Czynności o pierwszorzędnej wadze. Stanowiące 20% wszystkich zadań do wykonania a odpowiadające za 80 % za realizację celów.

B – Zadania, które powinno się wykonać jednak ich nie zrobienie nie wiąże się z konsekwencjami czy problemami.

C – Zadania przyjemne! Zadania, które nie wpływają na jakość i wyniki pracy. Do tej grupy zaliczamy czynności związane z twoimi zainteresowaniami czy relacjami z bliskimi.

D – Zadania możliwe do delegowania, przekazania innej osobie. Jeśli są zadania, którymi mogą zająć się inni, ty zyskujesz czas na zadania z grupy A

E – Są to sprawy bez znaczenia tak zwane drobiazgi. Zadania te można wyeliminować ze swojej listy aktywności.

 

Aby metoda odnosiła skutek – oczywiście ważna jest dyscyplina oraz wytrwałość. rozpoczynając jedne zadanie – walcz z nim do puki go nie zakończysz.

Zawsze kiedy posiadasz listę aktywności na dany dzień postępuj zgodnie z tą metodą. Priorytetyzuj zadania i przystępuj do działania.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *